Комітет ВРУ з питань культури і духовності на засіданні рекомендував законопроект «Про благодійництво та благодійні організації» №6343 до другого читання. Переконати депутатів підтримати його змогла народний депутат Леся Оробець. Категорично проти законопроекту був народний депутат Михайло Косів. Комітет підтримав законопроект із врахуванням деяких пропозицій Мінфіну, Мінкультури та Державної податкової адміністрації. Повіомляє blagozakon.org.ua.
Олександр Вінніков (Мережа розвитку європейського права) перерахував найважливіші поправки, враховані у ході підготовки законопроекту до другого читання.
Зокрема, в документі більш чітко визначено бенефіціарів благодійної допомоги: до них можуть вноситись фізичні особи, неприбуткові організації, територіальні громади. Але на відміну від чинного закону про благодійність в предмет законопроекту №6343 не входить доброчинна допомога бізнесу.
Важливим результатом розгляду проекту закону в Комітеті є закриття переліку сфер благодійної діяльності, як це діє в законодавствах європейських країн. Пропозиція, що стосувалась відкритого переліку, передбачала регулювання законом про благодійність відносин, прямо не вказаних в ньому.
Також дискусію у Комітеті викликало положення про право суддів змінювати структуру управління благодійних установ. Після тривалих дискусій дійшли до тієї думки, що все-таки засновники повинні уповноважити інших приватних осіб призначати органи управління благодійних організацій (якщо вони не здатні цього зробити з різних причин).
Було уточнено також положення про конфлікт інтересів членів органів управління та пов’язаних осіб. Це спростить контроль з боку податкових органів і зовнішніх благодійників. Також уточнено порядок відповідальності членів органів управління за шкоду, яку їх дії заподіяли самій організації.
Важливі поправки запропоновані до прикінцевих положень. В першу чергу це стосується змін до окремих законів, зокрема, уточнено розмір плати за реєстрацію. Пропонується це зробити в законі «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців». Також пропонується внести уточнення в посиланнях на закон про благодійність, до Податкового кодексу, закону «Про гуманітарну допомогу», відредагувати ст.131 Господарського кодексу, де дається визначення благодійних організацій.
Втім у ході підготовки законопроекту «Про благодійництво та благодійні організації» №6343 до другого читання в Комітеті було виключено статтю про державну підтримку благодійних організацій. Українські законодавці і надалі обстоюють думку, що благодійність – це приватна справа, тому підтримку її з боку держави гарантувати не обов’язково.
Як зазначив О.Вінніков, в неподаткових законах така підтримка має більш декларативний характер – на зразок надання почесних звань, певних нагород тощо. Швидше за все, питання про реальну підтримку державою благодійності буде перенесено в інші законопроекти, а саме в формі поправок до Податкового кодексу.
Решта положень законопроекту, наголосив експерт, суттєвих змін не зазнала.
Нагадаємо, що Український незалежний центр політичних досліджень, який з 2008 року бере участь у робочій групі по реформуванню благодійного законодавства, долучився до розробки законопроекту«Про благодійництво та благодійні організації» №6343. Проект закону підтриманий одинадцятьма найбільшими благодійними фондами України.