Марина Антонова: рейтингування як «оцінка» благодійності і дороговказ для донора 24 Грудня 2012 16:46

Марина Антонова: рейтингування як «оцінка» благодійності і дороговказ для донора

У світі є величезна кількість благодійних організацій, які працюють із залученими коштами. Наприклад, у найбільшій «благодійній» країні світу – США – діють понад 1 мільйон таких організацій (charities), які у минулому році залучили 212 мільярдів доларів.

Як люди, які хочуть співпрацювати з благодійними організаціями, можуть оцінити ефективність їхньої діяльності? Як визначити, кому спрямувати кошти? Допомогти в цьому можуть рейтинги благодійних організацій.

Тему рейтингування та підходів до оцінки діяльності благодійних організацій всебічно висвітлила Голова Правління Міжнародного благодійного фонду «Україна 3000» Марина Антонова. Її виступ «Модерні підходи до оцінки ефективності діяльності благодійних організацій» під час ІІІ Національного конгресу «Благодійна Україна» викликав величезне зацікавлення.

У Північній Америці існує низка організацій, які займаються рейтингуванням та оцінкою ефективності діяльності благодійників. Це:

  • Charity Navigator (www.charitynavigator.org), найбільший у США «оцінщик» благодійних організацій з понад десятирічним досвідом роботи;
  • CharityWatch (www.charitywatch.org), Американський інститут філантропії – 20 років досвіду, рейтингує 600 благодійних організацій;
  • Philanthropedia (www.myphilanthropedia.org) – підрозділ GuideStar, дає експертну оцінку найкращих неприбуткових організацій США;
  • BBB Wise Giving Alliance (www.bbb.org) – найдосвідченіша організація, охоплює США та Канаду.

Марина Антонова докладно описала структуру і принципи цих рейтингів. Так, Charity Navigator допомагає потенційним донорами прийняти поінформовані рішення на основі фінансових даних (так звана форма 990). Рейтингова система включає оцінку фінансового стану, звітності та прозорості, номінантам присвоюються «зірки», максимум – 4. Вже 10 тисяч благодійних організацій отримали рейтинг Charity Navigator. Його недоліком можна вважати обмеження форми 990, де використовуються дані лише за один рік, а також недостатню увагу якісним параметрам та оцінці впливу організації.

CharityWatch вважається найбільш суворим, незалежним і системним рейтингом. Зважаючи на обмеження форми 990, від організації додатково вимагається подання підтвердженої аудиторами фінансової звітності та річного звіту. Принцип CharityWatch – «Ні робо-рейтингам», над результатами працює команда аналітиків. Рейтинг платний, щоб отримати звіт, треба заплатити 50 доларів. Номінантам присвоюється рейтинг від A до F. Недоліком можна назвати непрозору методологію рейтингування, а також виконання певної «каральної функції» в роботі з проблемними організаціями.

Мета рейтингу Philanthropedia – визначити ті благодійні організації, які мають найбільший вплив на свою галузь, дати рекомендації щодо розподілення обмежених ресурсів. Для оцінки використовують розгалужену мережу експертів – понад 3 тисячі, оцінюють майже 600 організацій по 40 напрямкам. Цей рейтинг має прозору, ґрунтовну методологію оцінки, дає рекомендації для донорів. Результат подається у вигляді рейтингової таблиці. До недоліків можна віднести не завжди стабільну якість досліджень.

BBB Wise Giving Alliance використовує комплексний підхід і проводить кількісний та якісний аналіз, який досліджує фінансову стабільність, управління та органи нагляду, ефективність програм, якість і точність інформації, яку організація використовує для фандрейзингу та інформування про свою діяльність. Використовує метод «pass – fail». Рейтинг виробляє рекомендації для благодійників, подає звіти по благодійних організаціях. Але інтенсивність та глибина аналізу обмежує кількість організацій, які можуть брати в ньому участь. Аналіз скоріше спрямований на виявлення неефективних організацій, аніж розуміння різниці між ефективними та рішення про розподіл коштів на їхню користь.

Голова Правління Фонду «Україна 3000» навела ще один приклад рейтингування – авторитетний у банківській системі рейтинг CAMELS, який оперує такими критеріями:

C – capital – достатність капіталу
A – assets – якість активів
M – management – менеджмент
E – earnings – доходи
L – liquidity – ліквідність
S – sensitivity to market risks – чутливість до ринкового ризику

Наявність багатоаспектного рейтингу може стати великою допомогою для тих, хто хоче робити добрі справи у співпраці з благодійними організаціями. На жаль, в Україні кваліфікованих рейтингів благодійних організацій сьогодні майже немає. Приємним виключенням можна назвати рейтинг, який вже кілька років поспіль робить видавничий дім «Галицькі контракти».

Марина Антонова повідомила, що всю інформацію та напрацювання у цьому напрямі Фонд «Україна 3000» має намір передати Асоціації благодійників України, яка, за бажанням, може запровадити подібне рейтингування в Україні.


Галерея (4 фото)

* Для перегляду клікніть на фото